|
|
Utdrag från
Järna Hembygdsblad |
Tidningsurklipp |
Länkade sidor
på Internet |
Berättelser av
Arne Steffansson |
Berättelse av
Henry Jugas |
|
Klicka här nedan för att läsa artiklar från Järna
Hembygdsblad som gjorts om till pdf |
Min farmor var
lärarinna i Vakerskogen 1895 |
1992:3, stort TACK för bidrget från Lennart
Eriksson och hans syster |
|
Klicka här nedan för att läsa
tidningsurklipp som gjorts om till pdf |
Vakern - Sågen |
1921-07-29 Dalpilen, |
Skrämmande
siffror från finnbygderna i Dala-Järna |
1953-07-17, Dalabygden, Antonius,
EWK |
Vakern började med järnväg 1890, får sluta
som semesterparadis |
1968-05-03 Dalabygden, |
Byn dog när storbolaget köpte skogen |
1970-07-10 Dagens Nyheter, |
Här bodde 200 människor |
1979-05-27 Söndagsexpressen,
Bertil Broman |
Inlandsbanan 1990 |
1979-05-27 Söndagsexpressen,
Bosse Damm, Magnus Gerne |
Finnmarksbyn Vakern |
1980-05-27 Falukuriren, Conrad
Persson |
1890 drog rälsläggarna in |
1980-06-05 Falukuriren |
Finnmarksfamiljerna kartlagda i donation |
1983-11-18 Falukuriren, Erik
Wanfors |
Finnby med okänd
förhistoria - Nu har Mjölbergsåsen tittat fram ur skogen |
1984-05-25 Falukuriren, Erik
Wanfors |
När sommaren
kommer lever Vakern upp igen |
1986-07-17 Falukuriren, Lars
Wanfors |
Postverket servar inte finnmarken |
1990-01-12 Falukuriren, Åke
Gyllenvåg |
Här
slutar allmän väg - och alla sex byborna trivs |
1993-03-29 Falukuriren, Erik
Wanfors |
|
|
SÄRSKILDA HÄNDELSER BERÄTTADE AV ARNE STEFANSSON
Sågverket
övertogs i
slutet av 1920-talet av Knuts Lars och Olsén i Vansbro.
ångmaskinen som drev sågverket inrymdes i en tegelbyggnad. I
övrigt
bestod byggnaderna av trä. Sågen bestod av en ramsåg, kantverk, kapsåg,
latssåg dekovillspår över en träbro till brädgård vid järnvägen.
Material som ej gick att använda till käpp eller latsvirke gick + spån
till eldning i ångpannan.
Före KnutsLars och Olséns tid 1914 – 1921 var även en tjärfabrik i gång
där materialet var stubbar som bröts uppe i skogarna.
Arbetsstyrkan vid sågverket ca år 1930 bestod av timmersorterare Albin
Jansson, påpetare var någon ungdom som slutat 6:e klass i skolan. Sågare
LuxEdvard Johansson senare BonJohan från Furudal. Hjälpsågare Johan
Sjöberg, kantare Algot Tillman (morfar till Björn Skift). Kantare efter
Algot blev Ragnar Norling. Kapsågare Oskar Norman (var även hårfrisör –
25 öre för klippning). Urläggare och sorterare disponenten KnutsLars,
latssågare FallAugust Johansson, mottagare och räknare av antalet ribbor
i bunt Georg senare Börje Johansson. Stabbläggare varierade, jag kan
minnas Oskar och Gunnar Norling, Georg och Harry Johansson.
Maskinist (ej ersättningsbar) Evald Lind.
Efter KnutsLars och Olsén drevs sågverket av KnutsLars och Ragnar
Norling.
Sågverket såldes sedan till Uddeholmsbolaget som i sin tur efter ngra år
lade ner och rev hela rasket.
Mätare för sågade trävaror vid lastning på järnvägsvagnar var Johan
Liljekvist.
Elljus
Kraftstationen
byggdes vid Västra sjön ca 1939. Före denna tid användes fotogenlampor i
Vakern och byarna däromkring. På järnvägsstationen hade man en
upphissningsbar sk Luxlampa. På sågverket var en generator som
levererade ström för belysning då sågverket var i gång.
Bilar
Första bilägaren från Vakern var Lars Norling som hade bilen stationerad
i Kroktorp. (Norling lejde chaufför vid sina resor).
Den första bil i Vakern som trafikerade Vakern – Linna 2 km ägde Filip
Jansson från Mellanvakern.
Landsvägen Eldforsen – Vakerskogen var klar 1946 innan dess fanns
endast järnvägen och stigar. Förste bilägare Ragnar
& Ida Norling.
Transporter med häst
Under
1930-talet transporterades timmer, massaved, brännved och kol med ca 40
hästar på vintersäsong till Vakerns station.
Vissa tider på vintern lastades 20 – 30 vagnslaster med virke och kol.
Bäruppköpare i Vakern under höstmånaderna var Ida Norling, Albin
Jansson, Lars Norling och Axel Berglund i Sågen.
Affärer i Vakern 1930
KrokAnna
(Lars Norling)
Karl-Johan Dahlén
Ida Norling.
Bröd från Berglunds bageri i Brindsjön, bars vissa tider ut av Gunnar
Nordkvist.
|